Felanmälan
På hemsidan kan du göra felanmälan dygnet runt men det blir åtgärd dagtid.
Du kan även ringa vårt kontor på 019-16 43 70.
Öppettider
Måndag - Fredag kl. 07:30-16:30.
Telefontid: kl. 09:00 - 16:00.
Lunchstängt mellan kl. 12:00 - 13:00.
Efter kontorstid, vid akuta ärenden. Ring vår Jour telefon 010-4705758.
För snabbare service ser vi gärna att vi får gå in med huvudnyckel.
Dock ej om hund finns i hemmet själva utan sin matte eller husse.
2:a handsuthyrning
För att få hyra ut lägenheten i 2:a hand krävs vårt medgivande. En uthyrning i 2:a hand avser alltid en begränsad tid och det krävs beaktansvärda skäl för uthyrningen; tex studier på annan ort. Ansökan måste göras i god tid innan andrahandsuthyrningen ska påbörjas.
Blankett
Besiktning av lägenheten
Du bokar själv tid till besiktning, senast två veckor innan avflyttning. Ifall du själv inte har tillfälle att närvara ber vi dig meddela oss detta. Naturligtvis kan du be tex en vän eller släkting att representera dig vid besiktningen men det är alltid bäst ifall du själv kan närvara. Folder om
städning.
Hyresgästenär ansvarig att underskåp/ kök åter är på plats vid sin avflytt om diskmaskin är installerad av hyresgästen själv. Säkerställ även vattenavstängningen, både för diskmaskin samt om tvättmaskin varit installerad. Vi debiterar en kostnad på 1000 kr om detta ej är utfört vilket ska vara helt ordnat vid slutbesiktning.
Betala hyran via autogiro eller e-faktura
Det går bra att betala hyran via autogiro, då dras hyran automatiskt vid varje månadsskifte. Blankett. Använder du E-faktura kommer fakturan till din bank. Gäller ej för boende i Fjugesta. Hyr du bostad söker du på Fastighetsbolaget Systrarna Ekström AB, hyr du parkeringsplats eller garageplats söker du på John Ekströms Bygg & Fastigheter AB. Vid försenad hyresinbetalning ska hyresgästen betala ersättning för skriftlig betalningspåminnelse enligt lagstiftningen om ersättning för inkassokostnader. Ersättning för påminnelse utgår med belopp som vid varje tillfälle gäller enligt förordningen om ersättning för inkassokostnader mm.
Direktbyte av lägenhet.
Önskar du byta lägenhet. Denna blankett behöver du fylla i.Läs ordentligt vilka handlingar som skall bifogas. Du måste bo 1 år hos oss innan direktbyte av lägenhet kan ske.
Du är skyldig att visa hänsyn!
Hyreslagen ser strängt på Störningar.För att alla ska trivas tillsammans är det viktigt att man inte störs av omkringboende.Läs mer i folder
Flyttstädning
Vid avflytt måste hela lägenheten städas noggrant, även vinds-/källarförråd och balkong/altan. Ev. Garage. Om städningen är bristfällig tvingas vi anlita en städfirma som du får betala. Folder om Städning.
Får jag grilla på min balkong eller uteplats?
På din balkong gäller El-grill. Har du tillgång till egen uteplats får du använda kolgrill.
Får jag ha husdjur
Ja, du får ha husdjur. Hund, katt och fågel. Du får dock ej ha reptiler när du bor som hyresgäst hos oss.
Har du hund ska den vara kopplad på gården. Du får inte släppa lös din hund, eller rasta den på vår gård.
Får jag näta in min balkong
Nytt!
Du får ha grönt nät. Det ska sitta slätt, rakt och väl monterat med buntband. Tips är kompostgaller.
Vi tillåter EJ löst hängande fisknät eller hönsnät.
Hemförsäkring
Som hyresgäst hos oss ska du själv teckna egen hemförsäkring för din
lägenhet.
Jag har varit bortrest och nu luktar det illa i badrummet
Vattnet i vattenlåsen avdunstar och då uppstår en obehaglig avloppslukt. Be en granne eller vän att spola i handfat, badkar och wc när du är borta en längre tid, så slipper du problemet.
Mata fåglar
Det är förbjudet att mata fåglar från balkong, uteplats eller allmän uteplats som tillhör din hyresvärds område. Det kan dra till sig råttor som kan komma in i fastigheterna och skapa sanitära olägenheter. Det kan även vara störande för dina grannar.
Mina grannar stör
I första hand rekommenderar vi att du tar kontakt med din granne, många gånger är det bästa sättet att lösa problemet. Om störningarna ändå inte upphör är du välkommen att kontakta oss 019- 164370.
Skadedjur i lägenheten
Om du upptäcker skadedjur i lägenheten eller fastigheten ska du omedelbart kontakta Anticimex på 019-25 10 60.På Anticimex hemsida kan du läsa mer information – http://www.anticimex.com
Sopsortering
Du ansvarar som hyresgäst att slänga soporna i rätt uppmärkta kärl. Du som hyresgäst tar med dig de sopor som du ej kan slänga i ditt soprum till närmaste återvinningscentral. http://www.orebro.se/305.html
Missköts sopsorteringen kan höjd hyreshöjning bli aktuell, då sophämtningen för oss blir till högre taxa.
Tvättstugan
Följ noga reglerna i tvättstugan, om gemensam tvättstuga finns i fastigheten!
Boka tiden ordentligt, var rädd om maskinerna när ni tvättar.
läs anvisningarna för tvättmaskinerna noga.
Städa efter dig!
Lämna tvättstugan så nästa hyresgäst kan komma in i tid samt att det är städat och undanplockat efter dig!
Uppsägning av lägenhet
Uppsägning ska ske skriftligt via brev, eller på vårt kontor.Uppsägningen bekräftas skriftligen. Vi tar EJ längre emot uppsägning via mejl.Blankett
Uppsägningstid
Uppsägningstiden är vanligtvis 3 månader. Uppsägningen räknas från nästa månadsskifte och sedan 3 månader framåt. Efter uppsägning är du som hyresgäst skyldig att upplåta lägenheten för visning för kommande hyresgäster.
Utlämning/inlämning av nycklar
Sker i samband med lägenhetsbesiktningen. Kan du inte närvara vid det tillfället skall nycklarna lämnas in till vårt kontor. Inlämning av nycklar till garage/ p-plats skall ske till vårt kontor. Boka ditt besök med oss innan du kommer för att kvittera ut dina nycklar. tfn. 019-16 43 70.
Vilka förändringar/renoveringar får jag göra i min lägenhet?
Du får inte sätta upp lister på t.ex. dörrar och köksluckor, inte heller måla dessa utan vårt tillstånd. Du får byta knoppar/handtag på köksluckorna så länge du inte behöver borra nya hål i luckorna. Spara alltid de gamla knopparna/handtagen så att du kan sätta tillbaka dem vid avflyttning.
Du har rätt att på egen bekostnad måla om väggarna i din lägenhet. Utförandet måste dock bli fackmässigt gjort. Det betyder bl.a. att du måste vara noga med underarbete och att foder och lister skyddas mot stänk och klister. Vi ber dig att välja neutrala kulörer och mönster som nästa hyresgäst kan godta. Vid avflyttning kan du bli ersättningsskyldig om vi anser det nödvändigt att åtgärda lägenheten när nästa hyresgäst ska flytta in.
Du får inte göra åverkan på golvet, tex ta bort gamla linoleummattor eller lägga nytt golv.
Kontakta oss ifall du vill installera diskmaskin, tvättmaskin eller liknande. Fasta el- eller VVS-installationer måste alltid utföras av en fackman. El- och vattenskador är vanliga och mycket dyrbara och orsakas oftast av felaktiga installationer. Tänk också på att maskinerna endast får användas dagtid (07.00 – 22.00) för att inte störa dina grannar.
Persienner samt persiennunderhåll
Persienner samt persiennunderhåll ingår ej längre i lägenheterna.
Rökningsförbud i våra lägenheter
Rökförbud gäller i våra lägenheter samt utanför våra entré portar. Undantag finns beroende på kontrakt.
Nytt allmänt rökförbud gäller från 1 juli 2019
Påminner också om att nytt rökförbud gäller nu allmänt från 1 juli 2019.
Söker du lägenhet